Monday, October 7, 2013

The ethics and the aesthetics

Today we present number nine strangest aircraft in history. This position goes to the English Electric Lightning (later called BAC Lighting, after the integration of English Electric into British Aircraft Corporation). This aircraft was the great British supersonic jetfighter during the cold war capable of reaching a speed of Mach 2, but with a very short action range (250 km in supersonic speed). Since this fighter was a pure interceptor this was not one of the parameters to be optimized.


Usually this aircraft is not on the list of the “weird” aircrafts that you could find online, but it was a really strange concept.

The truncated delta wing planform (not a swept wing), both superposed Avon 301R engines (which reduced in a 50% the front section) and so thin wings that the fuel tanks had to be placed in a bulge in the bottom of the fuselage made this aircraft a really weird one. Since the wings pylons could not bear arms (think about the disposition of the landing gear) all weapons were in the fuselage, including a 30mm Aden cannon and two air to air missiles. Completing the picture two additional fuel pods where located on the wings (!), a single shock wave cone was shared by both engines and the elevator was full control surface (stabilator).

This aircraft flew for the first time in 1954 and served in the United Kingdom and Saudi Arabia until the 80’s although until now there are still some in flying conditions around the world.

With a vertical speed of 100 m/s, it had to be a show to see it taking off almost vertically.

What a pity that we missed it.

Here you have a link to Youtube where you can see it.


Our number 9 in the list of the rarest aircrafts in history goes to the BAC Lighting.

Today we will talk here about ethics in business and the commitments that large corporations have (or not) with it, which is an exciting and quite sensitive matter.

La ética y la estética

Hoy presentamos el número nueve de los aviones mas extraños de la historia y ese puesto se lo hemos asignado al English Electric Lighting (posteriormente BAC Lighting despues de la integración de English Electric en British Aircraft Corporation). Este avión fue el gran caza supersónico británico durante la Guerra Fría capaz de alcanzar Mach 2 aunque su radio de acción fuera realmente pequeño (250 Km en régimen supersónico). Dado que su misión era la de un interceptor puro este no era uno de los parámetros a optimizar.

Este avión no aparece en las listas de aviones "raros" que podéis encontrar en Internet, pero era un concepto realmente extraño. Con una planta alar en delta truncada (que no en flecha), sus dos motores Avon 301R superpuestos (lo que disminuía en un 50% la sección frontal) y un alas extremadamente finas, que obligada a alojar el combustible en una protuberancia en la parte inferior del fuselaje, era un pájaro realmente curioso. Dado que el ala no podía soportar pilones para armamento (fijaros en la disposición del tren de aterrizaje) este iba en el fuselaje incluyendo un cañón Aden de 30 mm y  2 misiles aire-aire. Para completar el panorama llevaba los pods adicionales de  combustible en la parte superior de las alas (!), e incorporaba un cono de onda de choque en la toma de aire de los reactores (que era común a ambos) así como un timón de profundidad "todo mando" (stabilator).

Este avión voló por primera vez en 1.954 y sirvió básicamente en la Reino Unido y en Arabia Saudí hasta los años 80. aunque actualmente aún quedan unidades en estado de vuelo repartidas por todo el mundo.

Con una velocidad ascensional de 100 m/s tenía que ser todo un espectáculo verle despegar casi en vertical. Lástima habérnoslo perdido.

Aquí teneis un link de Youtube donde podreis verlo.


 Vaya pues nuestro número 9 de los aviones mas raros de la historia para el BAC Lighting.

Hoy en nuestra entrada vamos a hablar de la ética en las empresas y los compromisos que las grandes corporaciones asumen (o no) con ella, lo cual es un tema apasionante y bastante sensible.

Monday, September 23, 2013

Donuts and bonus

We start today our list of the strangest aircrafts in history and we do it with de Dornier DO 335 “Pfeil” which is our number 10. This aircraft whose prototype flew for the first time in September, 1943 and was never produced in series, was a tricky approach of Dornier to the design of a two-engine aircraft with the characteristics of a single engine. With the tandem engine configuration, the aerodynamic drag was considerably reduced and the asymmetry problem in case of a single engine failure could be avoided, as it happens in the multiengine aircrafts that have their engines under the wings.
The crux tail was designed to protect the lower rear propeller from touching the ground during takeoff. With a maximum speed of 763 km/h at 6500 m it was significantly over the allied fighters of the time and it was a very promising craft. Even with a single engine it was able to reach 563 km/h, which is exceptional for an aircraft with an empty weight of 5210 Kg.















This is a link to a Youtube video that shows some images of the time.




Our position number10 of the strangest aircrafts of the history is for the DO335.
In this new entry of our blog we want to start a sweet talk speaking about Donuts, a genuine American product like Coca Cola and in the same way as this soft-drink, Donuts have spread over the years across the world becoming a part our daily life.

Los Donuts y los Bonus

Empezamos hoy nuestra lista de los aviones mas extraños de la historia y lo hacemos con del Dornier DO 335 "Pfiel" que ocupa nuestro puesto número 10. Este avión cuyo prototipo voló por primera en vez en Septiembre de 1.943 y nunca llegó a producirse en serie, fue una curiosa aproximación de Dornier al diseño de un avión bimotor con las características de un monomotor. Con su configuración de motores en tandem se reducía notablemente la resistencia aerodinámica a la vez que se evitaba el problema de asimetría en caso de fallo de un motor como ocurre en los multimotores que llevan sus propulsores en las alas.

La cola cruciforme estaba pensada para que la parte inferior protegiera la hélice posterior de rozar el suelo en el despegue. Con una velocidad máxima de 763 Km/h a 6.500 m que estaba bastante por encima de los cazas aliados de la época era un aparato muy prometedor. Incluso con un solo motor alcanzaba los 563 Km/h lo cual es excepcional para un peso en vacío de 5.210 Kg.

















Aquí teneis un enlace de Youtube que nos muestra unas raras imágenes de la época.




Vaya pues nuestro número 10 de los aviones mas extraños de la historia para el DO-335.

En esta nueva entrega de nuestro blog queremos empezar de una manera dulce y vamos a hablar de los Donuts, un producto genuinamente americano como la Coca-Cola y que, al igual que esta, se ha extendido con el paso de los años por todo el mundo pasando a formar parte de nuestra vida cotidiana.

Monday, September 9, 2013

We are back!

Since our last blog entry, now almost three months ago, many things have happened, personally as well as professionally. During this hot weather and holidays (for some) we have been thinking a lot about our blog and about the possibility of continuing with it. We had a plenty of reasons for leaving it and only a few to continue and if I have to be honest, the first ones were stronger than the second ones.

However, during this summer break a person that I deeply respect told me something like this: “If you abandon the blog definitely, you will be betraying the spirit you were standing for, that is, it is not the destination that counts, but the journey”. And he was right.