Monday, January 20, 2014

The engineer and the manager

After the Christmas holidays and starting with the New Year, we reach to number four of the weirdest aircrafts in history. And the one we have choosen for today is really a weirdo. It is the Vought V173 “Flying Pancake” designed by Charles H. Zimmerman, a notorious aeronautic engineer who worked on the concept of the disk shaped aircraft. This kind of configuration tried to avoid the adverse effects of the induced drag caused by a short wing aspect ratio with vortexes generated by the long propellers located in the tips. The original prototype was built of wood and fabric and was powered by two 80 HP engines spinning propellers that were taken from a F4U Corsair! Although later these were changed for others with a special design. In order to clear the ground on land, the aircraft had a standing angle distance of 22 degrees, what gave this aircraft almost VTOL capabilities.



The first flight of the V-173 was on 23 November of 1942 and had vibration problems due to the complex gearboxes that drove the propellers. During 1942 and 1943 190 the test flights that were performed showed the plane’s easy maneuverability and low speed qualities (even Charles Lindbergh flew it and assured this).

Unfortunately, like many other projects of this time, it was surpassed by the modern jet fighters. The last flight was in 1947.

A V-173 is still preserved in the Smithsonian.












This is a link to a Youtube video where different test phases are shown.



When we talked in previous posts about the specialists, I don’t think that any of you thought about the importance that these people have in the daily workout of a company. These men and women are a collective of which the direction board is very proud of, but they do not pay any attention to them. Although no one explicitly say it, the underlying message is that “these people have so much fun with what they do that they are sufficiently rewarded”.

El ingeniero y el manager

Tras la pausa navideña, y con el nuevo año llegamos al número cuatro de los aviones mas extraños de la historia. Y el que hemos elegido hoy si que es realmente raro. Se trata del Vought V-173 "Flying Pancake" disñado por Charles H. Zimmerman un notable ingeniero aeronáutico que trabajó sobre el concepto de avión "discoidal". Este tipo de configuración trataba de atenuar los efectos adversos de la resistencia inducida provocada por el bajo alargamiento del ala, mediante los vórtices generados por las largas hélices situadas en las puntas de los planos. El prototipo  original se construyó en madera y tela e iba impulsado por dos motores de de 80HP que giraban unas hélices provenientes de un ¡F4U Corsair! aunque posteriormente fueron cambiadas por unas de diseño especial. Para poder dejar guarda suficiente con el suelo el avión tenía un ángulo de incidencia posado de 22º lo que le conferían unas cualidades de despegue y aterrizaje casi VTOL.



El primer vuelo del V-173 tuvo lugar el 23 de Noviembre de 1.942 y mostró problemas de vibraciones debido a las complicadas cajas de engranajes que movían las hélices. Durante los años 1.942 y 1.943 se realizaron 190 vuelos de pruebas que demostraron las capacidades del avión en cuanto a su facilidad de manejo y sus cualidades a baja velocidad (el mismísimo Charles Lindbergh lo pilotó y dio fe de ellas ).

Desgraciadamente como otros muchos proyectos de la época fué superado por los modernos cazas a reacción. El último vuelo tuvo lugar en 1.947.

Un V-173 se conserva en el Smithsonian.










Aquí os dejo un vídeo de Youtube donde se ven distintas fases de las pruebas de este singular avión.



Cuando en entradas anteriores hablábamos de los especialistas no creo que ninguno de vosotros se parase a pensar la importancia que estas personas tienen en el funcionamiento de las empresas. Estos hombres y mujeres conforman un colectivo del que la Dirección se suele sentir muy orgulloso pero al que presta poca o ninguna atención. Aunque nadie lo diga explícitamente el mensaje que subyace es que "esta gente se divierte tanto con lo que hace que ya están suficientemente recompensados".