Wednesday, May 1, 2013

The owl and the centipede


Today we reach number eight in my designer’s list. This position is held by Nikolai Nikolaievich Policarpov (1892 – 1944) another prominent Russian. Policarpov was part of the design team of many aircrafts during the 20’s and 30’s, but his name is well remembered for the I-16 design, the first low wing cantilever monoplane with retractable landing gear. This man’s life was an epic story; after failing in the design of the I-6, a program that had been weirdly managed by a Soviet ‘’genius’’, he was condemned to death by the Stalin’s regime, along with more than 400 of his team engineers. I’m glad that things have changed (at least I hope so).














Therefore in my top ten ranking, position 8 goes to Policarpov.

In this week’s entry we will change course and deal with something completely different, although it is, in a certain way, related to the engineering groups that keep alive, what I called last week, the dynamic knowledge of big companies.

The language is a very diverse and subtle thing, but in our daily use we tend to liken concepts that are actually different. We will discuss today about the genius and the brilliance.


El búho y el ciempíes

Hoy alcanzamos el puesto nùmero ocho en mi lista de diseñadores. Y lo ocupa Nikolai Nikolaevich Policarpov (1.892 - 1.944) otro ruso notable. Policarpov participó en el diseño de multitud de aparatos durante los décadas de 1.920 y 1.930, pero su nombre ha quedado grabado en la historia por el diseño del I-16, el primer monoplano de ala baja cantilever y con tren de aterrizaje retráctil. La vida de este hombre fue una auténtica epopeya ya que estuvo condenado a muerte, junto con mas de 400 ingenieros de su equipo, por el régimen de Stalin por haber fracasado en el desarrollo del avión I-6 un programa que había sido gestionado de manera totalmente surrealista por alguno de los genios de los soviets. Menos mal que los tiempos han cambiado (o eso espero).















Vaya pues mi número 8 para Policarpov.

En la entrada de esta semana vamos a cambiar un poco el registro y hablaremos de algo completamente distinto, aunque relacionado de alguna forma con los grupos de ingeniería que mantienen  vivo lo que yo llamaba el conocimiento dinámico en las grandes empresas.