Tuesday, February 18, 2014

The magic beans

This week, with a little delay, we reach position number three of our “different” aircrafts list. This rank is for the McDonell XG-85 “Globin”. This strange aircraft was a parasite fighter created to protect the B36 being transported in its interior. The USAF’s idea was that this fighter could escort the bomber which carried it in case of a foe attack.

The XF-85 was a tiny egg shaped craft with peculiar stabilizers. It was build and tested in 1948 but the performances were lower than the foe fighters. This fact and the enormous difficulty of the reattachment to the host aircraft caused the abandonment of the project.


There were two prototypes built, that flew seven times with a total flight time of 2 hours and 19 minutes. Only on three occasions the reattachment to the trapezium was achieved.

The only flight pilot that flew it was McDonell’s Edwin Scott.

Both units are shown in museums, one in the Wright-Patterson (Ohio) and the other at the Strategic Air and Space Museum in Ashland, Nebraska.

Despite its strange look, it flew reasonably good and the USAF continued the study of parasite aircrafts after the cancellation of the program, with even more strange aircrafts.


Here you can find an interesting video of the XF-85 “Goblin” that shows the difficulty of the reattachment.



At the beginning of each new year, we usually have all kind of purposes to improve those aspects of our lives, that have not left us completely satisfied during the last year. Naturally this year couldn´t be an exception and now we all have prepared our list of good intentions for this year.

Las habichuelas mágicas

Esta semana, con un poco de retraso, llegamos al número tres de nuestra lista de aviones "diferentes". Y este puesto le ha correspondido al MacDonell XF-85 "Globin". Este extraño avión era un caza parásito pensado para proteger a los bombarderos B36 y que era transportado en el interior del mismo. La idea de la USAF era que este avión embarcado pudiera dar escolta al bombardero que lo transportaba en caso de un ataque de los cazas enemigos.

El XF-85 era un aparato diminuto con forma de huevo y unos estabilizadores cuando menos peculiares. Fue construido y probado en 1.948 pero las performances eran inferiores a los de los cazas con los que hubiera debido enfrentarse. Esto, añadido a la enorme dificultad de volver a engancharse al trapecio del que se soltaba hicieron que el proyecto fuese rápidamente abandonado.

 Se construyeron dos prototipos que volaron siete veces con un tiempo total de vuelo de 2 horas y 19 minutos. Tan solo en tres ocasiones se consiguió volver a enganchar el avión al trapecio de recogida.

El único piloto que lo voló fue el piloto d e pruebas de McDonell Edwin Scotch.


Ambas unidades acabaron en museos, uno de ellos en Wright-Patterson (Ohio) y el otro Startegic Air and Space Museum en Ashland, Nebraska.

A pesar de su extraño aspecto volaba razonablemente bien y la USAF, a pesar de la cancelación, todavía siguió estudiando el concepto de caza parásito con nuevos proyectos aún mas extraños.

Aquí os dejo un interesante video de nuestro XF-85 "Globin" donde puede apreciarse que volver a engancharse en la pértiga no era cualquier cosa.



Con la entrada de cada nuevo año, uno suele hacer propósitos de todo tipo orientados a mejorar aquellos aspectos de nuestra vida que, durante el año anterior, no nos han dejado plenamente satisfechos. Naturalmente este no podía ser una excepción y quien más quien menos ha preparado su libreta de buenos propósitos.