Thursday, June 6, 2013

Watts and acetone

In the final stage of our ranking list, we reach number three that corresponds to the most important designer of the last 30 years. This is none other than the American Burt Rutan (1943) who from his company Scaled Composites in Mojave’s dessert, with his revolutionary developments and with the use of composed materials, has been able to proof that the innovation in the aeronautic world is not only in the hands of companies like Boeing or Airbus, but in the hands of people with an extraordinary talent and his small groups of engineers.

Among his achievements we find the design of the GlobalFlyer that made a non stop flight around the world with a single pilot, the Ares, a revolutionary low-cost jetfighter, the StarShip, designed for Beechcraft as an executive jetliner in canard configuration, that employed for the first time a carbon fiber composite for the structure and, of course, the design of the SpaceShip One (and the carrier aircraft White Knight) which won the X-Prize in 2004 flying at an altitude of over 328000 ft.

                 

Therefore number 3 goes to Rutan.


Today we will talk about one of the most difficult duties that one has to face in his professional life: write a good specification. Although, as mentioned previously, this work is usually given to the newcomers, this task is one of the most complex ones that an engineer can face. It takes knowledge, experience and synthesis capacity and these are capabilities that not everybody has.

Los watios y la acetona

En la etapa final de nuestra clasificación, alcanzamos el número tres que le corresponde al diseñador mas importante de los último 30 años. Este no es otro que el norteamericano Burt Rutan (1.943), quien desde su empresa Scaled Composites en el desierto de Mojave, con sus diseños revolucionarios y mediante el empleo de los materiales compuestos, ha conseguido demostrar que la innovación en el mundo aeronáutico no está en manos de compañias como Boeing o Airbus, sino en las de personas con un talento fuera de lo común y de sus pequeños grupos de ingenieros.

Entre sus logros está el diseño del GlobalFlyer que logró dar la vuelta al mundo sin escalas con un solo piloto, el Ares un revolucionario caza de bajo costo, el StarShip que diseñó para Beechcraft un avión ejecutivo en configuración canard que por primera vez empleaba una estructura en fibra de carbono y, por supuesto el SpaceShip One (y su avión portador el White Knight) con el  que ganó el X Prize en 2.004 superando una altitud de 328.000 ft.


















Vaya pues mi número 3 para Rutan.

Hoy vamos a hablar de unas de las tareas más difíciles a las que uno se puede enfrentar en su labor profesional: elaborar una buena especificación. Aunque, como ya hemos comentado en alguna otra ocasión,  este trabajo se suele encomendar a los recién llegados es una de las tareas más complejas que un ingeniero puede desarrollar. Hacen falta conocimientos, experiencia y capacidad de síntesis y eso es algo que no todas las personas poseen.