Monday, October 7, 2013

The ethics and the aesthetics

Today we present number nine strangest aircraft in history. This position goes to the English Electric Lightning (later called BAC Lighting, after the integration of English Electric into British Aircraft Corporation). This aircraft was the great British supersonic jetfighter during the cold war capable of reaching a speed of Mach 2, but with a very short action range (250 km in supersonic speed). Since this fighter was a pure interceptor this was not one of the parameters to be optimized.


Usually this aircraft is not on the list of the “weird” aircrafts that you could find online, but it was a really strange concept.

The truncated delta wing planform (not a swept wing), both superposed Avon 301R engines (which reduced in a 50% the front section) and so thin wings that the fuel tanks had to be placed in a bulge in the bottom of the fuselage made this aircraft a really weird one. Since the wings pylons could not bear arms (think about the disposition of the landing gear) all weapons were in the fuselage, including a 30mm Aden cannon and two air to air missiles. Completing the picture two additional fuel pods where located on the wings (!), a single shock wave cone was shared by both engines and the elevator was full control surface (stabilator).

This aircraft flew for the first time in 1954 and served in the United Kingdom and Saudi Arabia until the 80’s although until now there are still some in flying conditions around the world.

With a vertical speed of 100 m/s, it had to be a show to see it taking off almost vertically.

What a pity that we missed it.

Here you have a link to Youtube where you can see it.


Our number 9 in the list of the rarest aircrafts in history goes to the BAC Lighting.

Today we will talk here about ethics in business and the commitments that large corporations have (or not) with it, which is an exciting and quite sensitive matter.

La ética y la estética

Hoy presentamos el número nueve de los aviones mas extraños de la historia y ese puesto se lo hemos asignado al English Electric Lighting (posteriormente BAC Lighting despues de la integración de English Electric en British Aircraft Corporation). Este avión fue el gran caza supersónico británico durante la Guerra Fría capaz de alcanzar Mach 2 aunque su radio de acción fuera realmente pequeño (250 Km en régimen supersónico). Dado que su misión era la de un interceptor puro este no era uno de los parámetros a optimizar.

Este avión no aparece en las listas de aviones "raros" que podéis encontrar en Internet, pero era un concepto realmente extraño. Con una planta alar en delta truncada (que no en flecha), sus dos motores Avon 301R superpuestos (lo que disminuía en un 50% la sección frontal) y un alas extremadamente finas, que obligada a alojar el combustible en una protuberancia en la parte inferior del fuselaje, era un pájaro realmente curioso. Dado que el ala no podía soportar pilones para armamento (fijaros en la disposición del tren de aterrizaje) este iba en el fuselaje incluyendo un cañón Aden de 30 mm y  2 misiles aire-aire. Para completar el panorama llevaba los pods adicionales de  combustible en la parte superior de las alas (!), e incorporaba un cono de onda de choque en la toma de aire de los reactores (que era común a ambos) así como un timón de profundidad "todo mando" (stabilator).

Este avión voló por primera vez en 1.954 y sirvió básicamente en la Reino Unido y en Arabia Saudí hasta los años 80. aunque actualmente aún quedan unidades en estado de vuelo repartidas por todo el mundo.

Con una velocidad ascensional de 100 m/s tenía que ser todo un espectáculo verle despegar casi en vertical. Lástima habérnoslo perdido.

Aquí teneis un link de Youtube donde podreis verlo.


 Vaya pues nuestro número 9 de los aviones mas raros de la historia para el BAC Lighting.

Hoy en nuestra entrada vamos a hablar de la ética en las empresas y los compromisos que las grandes corporaciones asumen (o no) con ella, lo cual es un tema apasionante y bastante sensible.