Wednesday, November 6, 2013

Oculus reparo!


At number seven in our list of different aircrafts, today we find the J7W1 Kyushu Shinden, a Japanese aircraft of World War II which represented a completely new fighter concept as it was built in a "canard" design in which the horizontal stabilizer was on the front of the wing. 

This layout has the advantage that the contribution of the horizontal stabilizer to the stability of this fighter is a positive contribution to the lift (ie the lift force of the horizontal rudder helps the wing to support the weight of the aircraft) but in a conventional design with the rudder behind, this contribution is negative. Furthermore, in large angles of attack the rudder stalls before the wing, so it is virtually impossible for the airplane to spin.


However, since the moment of the tail of the vertical surfaces is small, due to the short lever arm, they usually have lateral stability problems.

With a Mitsubishi Ha-43 engine of 2,191 hp and a maximum takeoff weight of 5,200 kg, this fighter was able to reach 750 km/h but it never rended service. Only two prototypes were built, the first of which first flew in August of 1945 when the war was practically over.

The prototype flew well but it had a compensation problem of the huge torque of the engine.

The only unit that survived the war was brought to the United States and we can see it in the National Air and Space Museum in Washington DC.

Here you have a link to Youtube where you can see one of the few flights of the Shinden. Although the quality is bad, it is a great historical document. Note that in one of the takes you can see the propeller blades bent after it hit the ground.





So, our number 7 of the rarest planes of history is for the Shinden.


When you start your professional career you feel somehow lost, wondering how things will develop (as it happened to us in the past). You want to work on something you like, make money, progress, be respected in your work and, later, become a leader in your profession. But all this in nothing more than a letter of intent that has to be carried out. And for that you need a plan. And this is exactly what we are going to talk about today.

¡Oculus reparo!


En el puesto número siete de nuestra lista de aviones diferentes, entra hoy el Kyushu J7W1 Shinden una avión japonés de la II Guerra Mundial que representaba un concepto totalmente innovador de caza ya que tenía una disposición "canard" en la que el estabilizador horizontal se encuentra por delante del ala. 

Esta configuración presenta la ventaja de que la contribución del estabilizador horizontal a la estabilidad del aparato se realiza con una aportación positiva a la sustentación (es decir la fuerza de sustentación del timón horizontal ayuda al ala a soportar el peso del avión) mientras que en una configuración convencional, con el timón atrás, dicha contribución es negativa. Además dado que a grandes ángulos de ataque el timón entra en pérdida antes que el ala, es prácticamente imposible que el avión entre en barrena.


Sin embargo dado que el momento de cola de las superficies verticales es pequeño, debido al corto brazo de palanca, suelen adolecer de problemas de estabilidad lateral

Con un motor Mitsubishi Ha-43 de 2.191 HP y un peso máximo al despegue de 5.200 Kg, era capaz de alcanzar los 750 Km/h aunque nunca llegó a entrar en servicio. Solo se construyeron dos prototipos el primero de los cuales voló por primera vez en Agosto de 1.945 con la guerra prácticamente terminada.

El prototipo voló bien aunque presentaba un problema de compensación del enorme torque del motor.

La única unidad que sobrevivió a la guerra fue llevado a Estados Unidos y se encuentra en el National Air and Space Museum en Washington DC.

A continuación os dejo un link de Youtube donde se puede ver uno de los pocos vuelos del Shiden. Aunque la calidad es mala es un gran documento histórico. Observar que en una de las tomas se ven las palas de la hélice dobladas por un golpe con el suelo.





Vaya pues nuestro número 7 de los aviones mas raros de la historia para el Shinden.


Cuando inicias tu carrera profesional siempre andas algo despistado preguntándose como te irán las cosas en ella (lo mismo que nos pasó a a nosotros en su momento). Uno quiere trabajar en algo que le guste, ganar dinero, prosperar, ser respetado en tu trabajo y, con el paso del tiempo, llegar a ser un referente en su profesión. Pero todo esto no pasa de ser una carta de intenciones que hay que llevar a la práctica . Y para eso hace falta un plan. Y de eso vamos a hablar hoy.