Monday, November 18, 2013

The ASG

We reach today number six at our list of aircrafts that surprise you with the Goodyear GA-468 "Inflatoplane". As you could imagine from its name it was an inflatable aircraft designed for rescue operations, which could be folded into a little container of 1 cubic meter.


Incredible as it may seem, this aircraft was able to fly and it just had to be inflated with a pressure of 25 psi. In flight the pressure was assured with a pressure intake from the engine in order to maintain the structural integrity.

The first versions were equipped with a 40 HP engine and flew at a speed of 116 km/h with a range of 630 km. Its maximum takeoff weight was 110 kg and it needed only 90 meter runway.


It was designed and built in only 12 weeks in 1956 with the idea that it could be launched behind the enemy’s lines in a container to serve as a rescue vehicle to crashed pilots.


The project did not catch on because, as a military said:  “there was no military use for an aircraft which can be shot down with a bow and arrow”.

Only twelve units were built, but Goodyear continued the development until 1973. There are still two units, one of them in the Smithsonian Museum in Washington DC.

This is a YouTube video showing this curious aircraft.



Our number 6 on the list of the weirdest aircrafts in history is for the Goodyear "Inflatoplane".

In our last entry we left a short test with some simple questions that should help you to know if you have the basic qualities that are required to reach the highest professional aims in your company. Now, let’s take your answers and go through them.

Los TAYS

Hoy alcanza el número seis de nuestra lista de aviones que te sorprenden, el Goodyear GA-468 Inflatoplane. Como su propio nombre indica fue un avión hinchable pensado para labores de rescate que cabía, plegado, en un contenedor de poco mas de un metro cúbico.

Por increíble que pueda parecer el avión volaba, y para inflarlo bastaba una presión de 25 psi. En vuelo una toma de presión del motor ayudaba a mantener la integridad estructural.

Dotado, en sus primeras versiones, con un motor de 40 HP era capaz de volar a 116 Km/h con un alcance de 630 Km. Su peso máximo al despegue era de 110 Kg y podía despegar en 90 m.

Fue diseñado y construido en tan solo 12 semanas en 1.956 con la idea era que pudiera ser lanzado en un contenedor para servir de vehículo de rescate a pilotos derribados tras las líneas enemigas.

El proyecto no prosperó porque como comentaron los militares "no le encontraban aplicación militar a un aeroplano que podía ser derribado con un arco y una flecha".

Se fabricaron solo doce unidades, pero Goodyear continuó su desarrollo hasta 1.973. Se conservan dos unidades una de las cuales se encuentra en el Smithsonian en Washington DC.

Aquí tenéis un vídeo de Youtube muy ilustrativo de este curioso aparato.



Vaya pues nuestro número 6 de los aviones mas raros de la historia para el Goodyear Inflatoplane.

En nuestra última entrada os dejamos un test para que respondierais a una serie de preguntas sencillas cuya misión fundamental era saber si estáis dotados de las cualidades básicas requeridas para alcanzar las mas altas cotas profesionales dentro de vuestra empresa. Así pues coged vuestra hoja de respuestas y vamos a ello.