Thursday, June 6, 2013

Watts and acetone

In the final stage of our ranking list, we reach number three that corresponds to the most important designer of the last 30 years. This is none other than the American Burt Rutan (1943) who from his company Scaled Composites in Mojave’s dessert, with his revolutionary developments and with the use of composed materials, has been able to proof that the innovation in the aeronautic world is not only in the hands of companies like Boeing or Airbus, but in the hands of people with an extraordinary talent and his small groups of engineers.

Among his achievements we find the design of the GlobalFlyer that made a non stop flight around the world with a single pilot, the Ares, a revolutionary low-cost jetfighter, the StarShip, designed for Beechcraft as an executive jetliner in canard configuration, that employed for the first time a carbon fiber composite for the structure and, of course, the design of the SpaceShip One (and the carrier aircraft White Knight) which won the X-Prize in 2004 flying at an altitude of over 328000 ft.

                 

Therefore number 3 goes to Rutan.


Today we will talk about one of the most difficult duties that one has to face in his professional life: write a good specification. Although, as mentioned previously, this work is usually given to the newcomers, this task is one of the most complex ones that an engineer can face. It takes knowledge, experience and synthesis capacity and these are capabilities that not everybody has.

Los watios y la acetona

En la etapa final de nuestra clasificación, alcanzamos el número tres que le corresponde al diseñador mas importante de los último 30 años. Este no es otro que el norteamericano Burt Rutan (1.943), quien desde su empresa Scaled Composites en el desierto de Mojave, con sus diseños revolucionarios y mediante el empleo de los materiales compuestos, ha conseguido demostrar que la innovación en el mundo aeronáutico no está en manos de compañias como Boeing o Airbus, sino en las de personas con un talento fuera de lo común y de sus pequeños grupos de ingenieros.

Entre sus logros está el diseño del GlobalFlyer que logró dar la vuelta al mundo sin escalas con un solo piloto, el Ares un revolucionario caza de bajo costo, el StarShip que diseñó para Beechcraft un avión ejecutivo en configuración canard que por primera vez empleaba una estructura en fibra de carbono y, por supuesto el SpaceShip One (y su avión portador el White Knight) con el  que ganó el X Prize en 2.004 superando una altitud de 328.000 ft.


















Vaya pues mi número 3 para Rutan.

Hoy vamos a hablar de unas de las tareas más difíciles a las que uno se puede enfrentar en su labor profesional: elaborar una buena especificación. Aunque, como ya hemos comentado en alguna otra ocasión,  este trabajo se suele encomendar a los recién llegados es una de las tareas más complejas que un ingeniero puede desarrollar. Hacen falta conocimientos, experiencia y capacidad de síntesis y eso es algo que no todas las personas poseen.

Wednesday, May 29, 2013

You've got mail

Reaching position number four on our list of prominent designers we find a Spaniard, Juan de la Cierva y Codorniú (1895 – 1935). This great engineer faced the problem of designing a rotorwing aircraft with self sustaining capability (autogyro) that he made in 1922 in his first prototype, the C-1. After several unsuccessful models, C-4 flied successfully flew in January 1924 in Getafe’s airfield, piloting Lieutenant Alejandro Gómez Spencer. In later models he introduced the flapping hinges to avoid the asymmetric lift by the rotor. In 1925 after a successful show in England with the C-6 model, he started the Cierva Autogyro Company Ltd. to manufacture his aircrafts. The implementation of his innovations contributed significantly to the development of the helicopter.

                              

Therefore I grant La Cierva with my number 4.

This week we will relax a little bit and talk about how technology affects our daily work and our customs and behavior. Today we will think about the e-mail.

Tienes un email

Al alcanzar el puesto número cuatro de nuestra lista de diseñadores nos encontramos con un español, Juan de la Cierva y Codorniú (1.895 - 1.936). Este gran ingeniero se enfrentó al problema del desarrollo de una aeronave de alas giratorias autosustentadora (autogiro) que plasmó en 1.922 en su primer prototipo el C-1. Tras varios modelos fallidos el modelo C-4 voló con exito en enero 1.924 en el aeródromo de Getafe con el teniente Alejando Gómez Spencer a los mandos. En posteriores modelos introdujo la articulación de batimiento en las palas para evitar los problemas de asimetría de sustentación del rotor. En 1.925 tras el éxito de su demostración en Inglaterra con el modelo C-6, creó la Cierva Autogiro Company Ltd. para la fabricación de sus aparatos. La aplicación de sus innovaciones contribuyó de manera sustancial al desarrollo del helicóptero.



Vaya pues mi número 4 para La Cierva.

Esta semana vamos a relajarnos un poco y hablaremos de como la tecnología influye en nuestro quehacer diario y en nuestros usos y costumbres. Hoy vamos a reflexionar sobre el email.

Wednesday, May 22, 2013

The dragon and the princess

We reach the top of our list and today we get to number five. Here we find Igor Ivanovich Sikorsky (1889-1972). This Ukrainian who emigrated to the U.S. in 1919 (nationalized in 1928) founded the Sikorsky Aircraft Corporation where he designed the first major oversea seaplanes for Pan American Airways. However, his name will always be associated with the development of the first operational helicopter. His work culminated with the VS-300, the first free flight took place on 24 May 1940. His successor, R-4 was the first mass-produced helicopter in 1942.


















Therefore in my list, number 5 goes to Sikorsky.

As a follower of our blog you know, that our best weapon is always the irony, but today we will talk about a sensitive issue with which not everybody will agree.

Today we will talk about the rules and their impact on engineering problems in the real world.