Thursday, April 25, 2013

Earthquakes and coalescence


Continuing with my personal ranking of the most innovative aeronautic designers, today we reach number 9 on the list. After my own criterion, this place shall go to the Horten brothers, Walter (1913 – 1998) and Reimar (1915 – 1993) for their development of the first operative flying wings. Along with a lot of gliders, they designed the HO-229, the first flying wing powered by two turbojet engines that was fully operative and was very close to Göring’s dream of a 1000x1000x1000 aircraft (1000 kg of payload, 1000 km range and 1000 km/h). The Horten brothers were also pioneers in stealth coating with the purpose of minimizing the radar footprint.












Therefore, position 9 in my ranking goes to the Horten Bros.

Continuing our thoughts of the last entry, the answer to that open question requires a scientific approach. The big companies we were talking about are profitable and keep a high technologic level due to the fact that the amount of stupid people in an organization, if you consider the organization as a big sample of people, is a non measurable fraction, but still finite of it. Besides, if you take into account the second law by Carlo M. Cipolla (The Fundamental Laws of Human Stupidity) :

The probability that a certain person (will) be stupid is independent of any other characteristic of that person.

Los terremotos y la coalescencia


Continuando con nuestra saga de los mas innovadores diseñadores aeronáuticos de la historia hoy alcanzamos el número 9 de mi ranking particular. Este puesto les corresponde a los hermanos Horten, Walter(1.913-1.998) y Reimar (1.915-1993) por su desarrollo de las primeras "Alas volantes" operativas. Amén de un sinfín de planeadores diseñaron el HO-229, la primera ala volante, dotada con dos turborreactores, realmente operativa y que se aproximaba mucho al sueño del mariscal Göring de un avión 1000x1000x1000 (1000 Kg. de carga a 1000 Km de distancia a 1000 Km/h). Además fueron pioneros en el empleo de recubrimientos "stealh" para disminuir la visibilidad ante el radar.












Vaya pues mi número 9 para los hermanos Horten

Continuando con nuestras reflexiones, la respuesta a la pregunta que dejamos flotando en nuestra última entrada requiere un replanteamiento científico. Estas grandes empresas son rentables y mantienen un nivel tecnológico alto debido a que el número de estúpidos en una gran organización, considerada como una muestra grande de personas, es una fracción no cuantificable, pero finita, de la misma. Además, según la Segunda Ley de Carlo M. Cipolla (Las leyes fundamentales de la estupidez humana)

"La probabilidad de que una persona determinada sea estúpida es independiente de cualquier
otra característica de dicha persona"

Wednesday, April 17, 2013

The Seed and the magic


In memoriam.

We want to express our most severe condemnation to the bomb attacks occured in the Boston Marathon.
Our sincere condolences to the families and the friends of the victims.
We hope that those responsible for these despicable acts are brought to justice.

DIP-team

Today, we will continue where we left it the last time, with our top ten ranking of aeronautic designers in history. As we haven’t had enough feedback yet to make a proper statistic, I will start my own top ten ranking.

Number 10 is for Rostislav Evganievich Alexeyev (1916 – 1980) as the ground effect aircrafts’ creator (aka Ekranoplan). Nowadays you can find a lot of information on the web about them, although until the end of the Soviet Union these aircrafts were a well-kept secret.




 








These ground effect aircrafts represent an imaginative solution to a specific problem that the soviet military had, transporting large cargos to remote places, too far away from the helicopters’ action radius and in places where a standard aircraft couldn’t land.

Therefore my number 10 in the ranking goes to Alexeyev.

Continuing with my thoughts about the newbie engineers’ lack of contact with the real world, I have to point out that all the knowledge that a fresh graduated student has acquired (that nowadays is, without any doubt, more complete than in our time) is nothing more than an unknown and mysterious seed in a field. To grow they need water and fertilizer, and there is where the magic happens. Depending on the water’s quality and the fertilizer we use, we can obtain melons or strawberries.

La semilla y la magia

In memoriam.

Queremos expresar nuestra mas profunda repulsa por el salvaje atentado de la maratón de Boston. Nuestras mas sinceras condolencias a los familiares y amigos de las víctimas. Ojalá los culpables no queden sin castigo.

El equipo de DIP.

Hoy continuaremos en donde lo dejamos la última vez, esto es, con nuestra clasificación de los diez mejores diseñadores aeronáuticos de la historia. Dado que aún no tenemos entradas para hacer una clasificación rigurosa, voy a empezar yo mismo a hacerla. Obviamente esta seria mi lista.

En el número 10 estaría Rostislav Evgenievich Alexeyev (1.916-1.980) como padre de las aeronaves de efecto suelo (mas conocidas por Ekranoplan). Hoy en día podéis encontrar un gran cantidad de información en la red sobre ellas aunque, hasta la caída de la antigua Unión Soviética, eran un secreto celosamente guardado.

 








Este tipo de aviones de "efecto suelo" representan una aproximación imaginativa a un problema concreto que tenían los militares soviéticos de la época como era transportar grandes cargas a lugares aislados donde los helicópteros no podían llegar, por su corto radio de acción, y en los cuales un avión convencional no hubiera podido aterrizar.

Vaya pues mi número 10 para Alexeyev.

Continuando con mis comentarios sobre la falta de contacto de las nuevas generaciones de ingenieros con el mundo real, he de enfatizar que cuando un joven titulado ha terminado sus estudios, todos los conocimientos adquiridos (que hoy en día son, sin duda alguna, mas completos que los que teníamos nosotros en su época) no son sino una simiente desconocida y misteriosa plantada en un campo. Para que fructifique necesita riego y abono, y ahí es donde entra la magia. Dependiendo de la calidad del agua y del abono empleado podemos obtener melones o fresas.

Sunday, April 14, 2013

Presentation of our blog

Today I start a new experience, so very exciting. It’s said that for considering your life lived, each human being should have done three things:

  1. Have a child
  2.  Seed a tree
  3. Write a book
I can confirm the first and the second one, but the third has been a “to do” until now. At this time in my life, when the days pass faster, writing this blog could be a way to fulfill this last task.

My only goal is to find a meeting point where all people that love technics find a place where they can discuss their ideas and, what is even more important, sharing their experiences, enabling that the new generations have access to a knowledge that is not taught at school and perhaps, but only perhaps, these new generations may understand that there is different way of engineering, far away from the patterns that nowadays are used in most technological companies.