Monday, October 21, 2013

Letter to my daughter

Today we got to number eight on our "weird" aircrafts list. I have awarded this post to the Convair XFY-1 Pogo, a curious vertical takeoff device which rested on its cruciform tail for takeoff and landing maneuvers in a setting called "tailsitter ". Although the concept had already been studied by the German engineers during World War II, this was the first vehicle that came to fly with this configuration but never passed the prototype stage. This prototype is still kept at the National Air and Space Museum of Suitland (Maryland).



















With a maximum takeoff weight of 7,370 kg, powered by an Allison YT40 turboprop counterrotating propeller and 5,500 HP it made its first full flight (including takeoff, transition to horizontal flight and landing) on November 5th, 1954. The stability problems and the landing difficulties, which forced the pilot to look back while trying to keep balanced the aircraft caused that the project was abandoned in the summer of 1955.

At a time when the turbojets almost reached Mach 2, this jet fighter concept with propeller was obsolete since birth but it was still an innovative concept which was continued by the French company SNECMA with its Coleoptére.

Here you have a link to Youtube of one of the few videos that show a Pogo full flight. Enjoy it.



So, our number 8 on our list of ‘weirdest’ aircrafts ever goes to POGO.

Today we are going to do something a bit different and our entry will be a simple letter. A letter to my daughter.

Carta a mi hija

Hoy llegamos al número ocho de nuestra lista de aviones "raros" y este puesto se lo hemos adjudicado al Convair XFY-1 Pogo un curioso aparato de despegue vertical que se apoyaba en su cola cruciforme para las maniobras de despegue y aterrizaje en una configuración denominada "tailsitter". Aunque el concepto ya había sido estudiado por los ingenieros alemanes durante la 2ª Guerra Mundial fue el primer vehículo que llegó a volar con esa configuración aunque nunca pasó de la fase de prototipo. Dicho prototipo aún se conserva en el National Air and Space Musum de Suitland (Maryland).


















Con un peso de máximo al despegue de 7.370 Kg y propulsado por un turbohélice Allison YT40 con hélice contrarrotatorias y 5.500 HP de potencia realizó su primer vuelo completo (incluyendo despegue, transición a vuelo horizontal y aterrizaje) el 5 de Noviembre de 1.954. Los problemas de estabilidad y la dificultad del aterrizaje, que obligaba al piloto a mirar hacia atrás mientras trataba de mantener equilibrada la aeronave hicieron que el proyecto se abandonara en el verano de 1.955.

Este concepto de caza con hélice, en un momento en que los turborreactores rondaban ya el Mach 2, era obsoleto desde el mismo momento de su nacimiento aunque no dejaba de ser un concepto novedoso que fue continuado por la francesa SNECMA con su Coleoptére.

Aquí os dejamos un link a Youtube de uno los pocos vídeos que muestran un vuelo completo del Pogo. Disfrutarlo.



Vaya pues nuestro número 8 de los aviones mas extraños de la historia para el Pogo.

Hoy nos vamos a salir un poco del guión habitual y nuestra entrada se va a reducir a una simple carta. Una carta a mi hija.